sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Toinen viikko Velenjessä, Sloveniassa

Toinen viikko alkoi retkellä Celjeen, koska pääsiäismaanantai on Sloveniassa vapaapäivä. Paikallisen koulun opettaja esitteli meille historiallista kaupunginosaa. Ensin vierailimme Celjen linnassa, josta voi nähdä koko kaupungin. Tämän jälkeen saimme aikaa kierrellä omatoimisesti kaupungilla pari tuntia. Kävimme myös puumajassa, joka on lapsille ja nuorille suunnattu vapaa-ajan viettopaikka. Tapasimme siellä Suomessa asuneen oppaan, mikä oli iloinen yllätys.

Tiistaina aamupäivällä teimme paljon orkidea-kokedamoja. Myöhemmin kävimme kartanolla hakemassa kukkanäyttelyssä käytettyjä tavaroita. Välissä kävimme hotellilla syömässä, ja sitten iltapäivällä meidät haettiin kauppakeskukseen rakentamaan orkideanäyttelyä. Työpäivän jatkuminen tuli meille hieman yllätyksenä, koska ohjaajamme ei osannut kertoa englanniksi, että työpäivä jatkuu. Samaisesta syystä meitä ei pystytty ohjeistamaan, joten välillä jouduimme seuraamaan vain vierestä.

Keskiviikko alkoi puutarhamyymälän järjestelyillä. Puolenpäivän aikoihin Eeva ja Rosa lähtivät jatkamaan kartanon kukkanäyttelyn siivousta, ja Sonja ja Linda jäivät siistimään myymälää.

Torstaina Sonja ja Linda koulivat kasvihuoneella erilaisia taimia, kuten tomaattia ja carex-lajikkeen heiniä. Eeva ja Rosa tyhjensivät aamupäivällä kartanolta haettuja tavaralaatikoita takaisin hyllyihin, ja iltapäivällä tekivät yksinkertaisia kallakimppuja tapahtumaa varten. Päivän lopuksi Rosa sai tehtäväkseen tehdä kaksi pyöreää kimppua ruusuista ja germineistä, ja Eeva yhden ison kimpun kallasta, maalatuista koivunoksista ja pajun oksista.

Perjantaina aamupäivällä Sonja ja Linda jatkoivat monenlaisten taimien, kuten tomaatin ja daalian, istutusta. Rosa ja Eeva järjestelivät puutarhamyymälää ja hinnoittelivat ja hyllyttivät tavaroita.

Puolenpäivän aikaan Simon päätti viedä meidät Blediin, koska oli hieno sää. Bledissä kävimme ensin Garden Village -majoitusalueella. Alueella kasvatetaan paljon kasveja, jotka ovat sekä kauniita että hyödyllisiä. Näitä olivat esimerkiksi viinimarjat, omenat, salaatit, porkkanat ym. Kasveja käyttävät sekä ravintola että alueella majoittuvat ihmiset.

Seuraavaksi kiertelimme kaunista Bled-järveä pari tuntia. Illalla ennen lähtöä Simon vei meidät syömään Bledin perinteistä kermakakkua. Kakku oli maukasta, mutta hieman liian makeaa meidän mielestämme.

Lauantaina kahdeksan aikoihin lähdimme pääkaupunkiin Ljubljanaan. Kiertelimme ensin kaupungilla ja kävimme katsomassa toria, joka oli paljon suurempi kuin Suomen torit. Sitten menimme kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa valitettavasti monet kasvit olivat vielä talviunilla. Kävelimme seuraavaksi puiston vierusta Ljubljanan eläintarhaan, ja matkalla näimme ihanan kirsikkapuun. Eläintarhassa näimme monia Suomen eläintarhoista poikkeavia eläimiä, kuten norsun, kirahveja. Loppupäivästä kiertelimme keskustassa, ja illalla lähdimme bussilla takaisin Velenjeen.

Sunnuntaina vierailimme Postojnan tippukiviluolassa, joka on Slovenian suurin ja tunnetuin. Luolassa on tunnelia yli viisi kilometriä, ja opastekierros kestää puolitoista tuntia. Tarun mukaan luolassa on asustanut lohikäärme, jonka jälkeläisiä siellä piileskelevät olm-liskot ovat. Kävimme myös katsomassa kallion sisään piilotettua historiallista Predjamskin linnaa.